a
HomeZdrowie i UrodaDieta niemowląt i małych dzieci

Dieta niemowląt i małych dzieci

Dieta niemowląt i małych dzieci

Niezbędne kwasy tłuszczowe LCPUFA

Zapewne dieta Twojego dziecka spędza Ci sen z powiek. Wiesz przecież doskonale, że już w okresie płodowym oraz niemowlęctwa dostarczanie odpowiednich substancji odżywczych jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju mózgu jak i wszystkich funkcji poznawczych.

Czy dieta Twojego dziecka powinna zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe, np. DHA?

Wczytaj się w szczegóły!

3 WAŻNE PYTANIA ZMIENIAMY W KONKRETNE ODPOWIEDZI

NEWSY Z KWASÓW WZIĘTE

Włącz ZDROWĄ ciekawość

  1. Czy wiesz, że…
  • Spożycie odpowiedniej ilości kwasów omega-3 w trakcie ciąży zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu o 85%?

Właśnie dlatego w przypadku niedostatecznego spożycia kwasów wraz z dietą, należy je suplementować.

 

  1. Czy wiesz, że…
  • W momencie narodzin człowiek posiada już wszystkie komórki mózgowe?

Jednak mózg rozwija się w pełni do około 20 roku życia.

 

  1. Czy wiesz, że…
  • Mózg dziecka najintensywniej rozwija się przez pierwsze trzy lata życia?

Już nigdy człowiek nie nauczy się tyle, ile przez pierwsze 1000 dni życia.

dieta_n2

Kwasy LCPUFA

Kwasy LCPUFA to długołańcuchowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, do których zalicza się kwasy omega-3 oraz omega-6. Najważniejszym z nich jest kwas arachidonowy (ARA) oraz dokozahesaenowy (DHA). Kwasy LCPUFA naturalnie występują w mleku kobiecym i zapewniają prawidłowy rozwój mózgu, wzroku oraz układu nerwowego.

Występowanie tego związku w mleku kobiecym jest bardzo ściśle powiązane z dietą.

Kwasy DHA, a rozwój dziecka

Kwas DHA jest jednym z niezbędnych kwasów tłuszczowych, którego wpływ na organizm dziecka jest wprost nieoceniony.

Zobacz, dlaczego kwas DHA jest tak ważny dla Twojego dziecka:

  • bierze udział w rozwoju mózgu oraz układu nerwowego,
  • wspiera rozwój wzroku oraz poprawia ostrość widzenia,
  • dzięki wspieraniu funkcji wzroku rozwija umiejętności psychoruchowe oraz poznawcze,
  • wspiera rozpoznawanie kolorów i kształtów,
  • wykazuje działanie przeciwzapalne.

Źródła kwasów DHA

Już w trakcie ciąży przekazujesz swojemu dziecku kwasy DHA. To właśnie prawidłowa dieta gwarantuje odpowiedni poziom kwasów zarówno dla Ciebie jak i dla dziecka.

Po narodzinach najlepszym źródłem kwasów DHA dla niemowląt i małych dzieci jest mleko mamy. Dla dzieci, które nie są karmione piersią, zaleca się mleko modyfikowane wzbogacone o kwasy LCPUFA.

Jeśli karmisz piersią, Twoje dzienne zapotrzebowanie na kwasy DHA wynosi od 200 do 300 mg. W przypadku niskiego spożycia produktów bogatych w DHA, Twoje zapotrzebowanie wzrasta do 400-600 mg.

Zobacz, w których produktach jest największe stężenie kwasów DHA:

  • ryby morskie – za wyjątkiem rekina, tuńczyka oraz miecznika ze względu na duże zanieczyszczenie metalami ciężkimi,
  • olej rybi,
  • owoce morza – jednak muszą być poddane obróbce cieplnej; nie jedz ich na surowo;
  • algi morskie – zalecane zwłaszcza ze względu na brak zanieczyszczeń i kumulacji szkodliwych substancji.

Jeśli jednak nie lubisz ryb, albo nagle w trakcie ciąży przestałaś mieć na nie ochotę – koniecznie suplementuj kwasy DHA do zalecanego poziomu.

Rate This Article
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.